Campanie de prevenire a fraudelor comise prin sisteme informatice și mijloace de plată electronice
Una dintre consecințele principale ale pandemiei o reprezintă accelerarea migrației mai multor activitați către internet și implicit, creșterea riscurilor specifice în mediul online.
Infractorii au trecut de la fraudele informatice în care încrederea era element primordial în realizarea tranzacțiilor, la fraude în care predomină folosirea de programe informatice de fraudare.
Pornind un demers preventiv care are ca scop să reducă amploarea victimizării populației, atragem atenția asupra diversificării modurilor de operare ale infractorilor. Aceștia nu acționează singuri, sunt organizați în grupări piramidale structurate ierarhic și dispun de tehnologie IT avansată.
Un element de relativă noutate îl reprezintă abordarea de către făptuitori a persoanelor care au publicat anunțuri pentru vânzarea anumitor obiecte prin intermediul platformelor care facilitează comerțul online.
Se remarcă abordarea hotărâtă pe care o au “cumpărătorii” sau așa-zișii “clienți”. Aceștia nu solicită detalii cu privire la obiectul tranzacției, nu negociază prețul, iar discuția se rezumă la un schimb de replici, de tipul întrebare – răspuns. De menționat este faptul că așa-zisul cumpărător finalizează uneori tranzacția sau mută conversația în afara chat-ului dedicat site-ului de vânzări, pe alt canal de comunicare, de exemplu WhatsApp sau apel telefonic clasic, pentru a putea convinge victima să furnizeze date personale.
O altă caracteristică a acestui gen de fapte o reprezintă copierea unui site care, pentru o persoană neavizată, sau care omite anumite elemente de autenticitate, nu constituie un semnal de alarmă. Astfel, ulterior discuțiilor, victimei îi este oferit un link către o pagină asemănătoare cu cea a site-ului de vânzări. Pe această pagină vânzătorul trebuie să completeze datele cardului pe care ipotetic trebuie să fie virată valoarea tranzacției. De regulă, imediat după completarea datelor, contul aferent cardului este golit, fie într-o singură operațiune, fie în tranșe multiple, iar cumpărătorul este de negăsit.
Aceste etape sunt anormale pentru o tranzacție online, iar operațiunile de sustragere a banilor din cont nu atrag atenția instituțiilor bancare, deoarece datele au fost furnizate chiar de către titularul cardului.
Mai mult, capacitatea tehnologică a infractorilor le permite să efectueze operațiuni chiar și în cazul existenței securizării prin cod 3D-secure, fără ca acesta să fie divulgat de victimă, ci doar emis în vederea tranzacției. De menționat că, în unele situații, se solicită informații în prealabil de la victimă, privitoare la soldul disponibil pe cont, pentru asigurarea reușitei faptei.
O mare atenție trebuie acordată limbajului folosit de către “cumpărător”. Având în vedere că mulți făptuitori nu sunt români, aceștia folosesc instrumente de traducere online, iar limbajul rezultat nu are o fluență conversațională uzuală.
În completarea informațiilor expuse anterior, ca elemente de noutate, atragem atenția asupra altor metode:
- Scanarea unui cod QR pentru tranzacție, acțiune care nu implică înaintarea sumei către vânzător, ci renunțarea la valoarea vizată de către acesta;
- Plata deja efectuată de către pretinsul cumpărător, urmată de generarea unui link în cadrul căruia vânzătorului i se confirmă înaintarea unei sume condiționată de plata unei taxe de transport;
- Redirecționarea către un link pretins că aparține unei companii de curierat;
- Menționarea în cadrul link-ului fals a unei alte monede de tranzacționare (ex. ruble)
- Pentru crearea impresiei de autenticitate, în unele cazuri, sunt trimise e-mail-uri sub marca unor companii de plăți online;
- Emiterea de către vânzător a unui presupus mesaj de aprobare a tranzacției, acesta reprezentând de fapt un acord de extragere a sumei respective.
Pentru a preîntâmpina astfel de situații, Poliția Brașov recomandă:
- Să verificați în browser numele site-ului, pentru a putea observa diferența față de cel original și a nu accesa site-ul clonă;
- Să nu divulgați datele confidențiale despre conturile de card (număr de card, data expirării, codul PIN);
- Să nu acceptați să mutați discuțiile cu vânzătorul, de pe site-ul de vânzări, pe un alt canal de comunicare (ex. WhatsApp);
- Să salvați toate documentele legate de achizițiile online – acestea ar putea fi necesare pentru a stabili termenii și condițiile vânzării, ori pentru a dovedi că ați făcut plata bunurilor.
Sesizați Poliția la orice încercare de fraudă, chiar dacă nu ați devenit victima acesteia!